Εισαγωγή

Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα λειτουργούν αποκλειστικά με ηλεκτρικούς κινητήρες, αντί κινητήρων εσωτερικής καύσης, με αποτέλεσμα τη μηδενική παραγωγή επικίνδυνων αερίων για την ατμόσφαιρα. Επίσης, να αναφέρουμε και την χρήση των υβριδικών αυτοκινήτων τα οποία αποτελούνται από δύο είδη κινητήρων, έναν εσωτερικής καύσης και έναν ηλεκτρικό.

Τα βασικά πλεονεκτήματα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι πως δεν παράγουν ρύπους, είναι αθόρυβα, και έχουν χαμηλό κόστος συντήρησης.
Παρόλα τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα υπάρχουν και μειονεκτήματα. Στα μειονεκτήματα τους είναι το υψηλό κόστος αγοράς, ο περιορισμός του χρόνου μετακίνησης ανάλογα με την χωρητικότητα μπαταρίας και οι έλλειψη υποδομών (πχ φορτιστές ).

H υιοθέτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, αλλά η χώρα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην προώθησή τους. Οι προσπάθειες της κυβέρνησης να δώσει κίνητρα για την υιοθέτηση τέτοιων οχημάτων, μαζί με την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για τα οφέλη τους, αναμένεται να συνεχίσουν να οδηγούν την ανάπτυξη της αγοράς Η/Ο στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια. 


Φορτιστές οχημάτων

Τύποι Συνδέσμων/Βύσματα
Η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελείται από 3 σημεία σύνδεσης:
•    Παροχή – πρίζα / θύρα (μπορεί να είναι σταθμός φόρτισης ή μια οικιακή πρίζα)
•    Καλώδιο φόρτισης. Το ένα άκρο συνδέετε με το όχημα, ενώ το άλλο είτε είναι ενσωματωμένο (μόνιμη σύνδεση) με το σταθμό φόρτισης (σταθμοί ταχείας DC φόρτισης και ορισμένοι σταθμοί τύπου wall box) είτε με αφαιρούμενη σύνδεση (π.χ. δημόσιοι σταθμοί AC φόρτισης)
•    Θύρα (βύσμα) φόρτισης πάνω στο ηλεκτρικό όχημα

 

Τύποι Βυσμάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ)

τύποι βυσμάτων φορτιστών ΕΕ

Καλώδιο σύνδεσης
Τα περισσότερα ηλεκτροκίνητα οχήματα που διατίθενται στην ΕΕ είναι εξοπλισμένα με καλώδιο φόρτισης Level 1 (mode 2). Αυτό το καλώδιο συνδέεται με μια οικιακή πρίζα Schuko, και αποτελεί έναν πρακτικό εφεδρικό φορτιστή. 

Μεριά σύνδεσης με τον σταθμός φόρτισης:
•    Οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης (Level 2) συνήθως διαθέτουν μόνο την υποδοχή, όπου οι χρήστες φέρνουν και συνδέουν το δικό τους καλώδιο. Οι περισσότεροι σταθμοί φόρτισης διαθέτουν την υποδοχή Τύπου 2.
•    Οι σταθμοί ταχείας φόρτισης (Level 3) συνεχής ρεύματος (DC) διαθέτουν το καλώδιο για απευθείας σύνδεση με το όχημα. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα βύσματα είναι CCS 2 (Combo 2) – σύνδεσμος Τύπου 2 με επιπρόσθετες επαφές. Ορισμένοι σταθμοί ταχείας φόρτισης (συνεχούς ρεύματος) προσφέρουν και καλώδιο με βύσμα CHAdeMO, συμβατό με ορισμένα οχήματα (για παράδειγμα το Nissan Leaf).
•    Οι επιτοίχιοι/οικιακοί σταθμοί φόρτισης (Level 2) είτε διαθέτουν μόνιμο καλώδιο, είτε παρέχουν μόνο την υποδοχή. Στην ΕΕ, και στις δυο περιπτώσεις, φέρουν τον σύνδεσμο Τύπου 2. απουσία μονίμου καλώδιου κια μια κάλυψη της υποδοχής πάνω στον σταθμό φόρτισης.
(Πηγή: recharge.gr) 


Συστήματα φόρτισης στη Ρόδο

Η Ρόδος έχει ένα εξελεγμένο δίκτυο φόρτισης που κυρίως οφείλεται στην αυξημένη τουριστική κίνηση και συνεπώς ζήτηση σημείων φόρτισης. Αυτό το γεγονός καθιστά το νησί μια κατάλληλη μελέτη περίπτωσης στην εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης, είτε αυτή αφορά επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα, είτε τη μικροκινητικότητα. 
Οι παρακάτω εικόνες απεικονίζουν το δίκτυο φορτιστών στη Ρόδο, την ισχύς και τις εταιρίες που παρέχουν φορτιστές. 

χάρτης φορτιστών Ρόδου

Ισχύς εγκατεστημένων φορτιστών


Σημεία φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα και στον κόσμο

Διαδικτυακός Χάρτης σημείων φόρτισης και τύπων φορτιστών
https://www.heliev.gr/σημεία-φόρτισης 


Φόρμα υπολογισμού βασικών παραμέτρων για την εγκατάσταση ενός φορτιστή

Κατεβάστε την Φόρμα excel Sheet 1 & 2 εδώ